Centrul de cercetare SPARTA

FJSC a infiintat Centrul de cercetare a rolului comunicării de masă la dezvoltarea Spatiului Public, de Analiză a Receptării si a Tehnologiilor Avansate - SPARTA (director de centru : prof. univ. dr. Mihai Coman)

Motivatia înfiintării Centrului:

Necesitati interne:

- prezenta încă nesatisfăcătoare a studiilor si solutiilor de ameliorare a formelor de comunicare de masă (jurnalism, relatii publice, publicitate) propuse de specialisti proveniti din mediul academic; acest domeniu este dominat de firme comerciale de cercetare, care au obiective limitate, folosesc metode de cercetare simple si reduc complexitatea fenomenului la aspectele strict comerciale si comercializabile ale comunicării de masă;

- slaba recunoaştere a importanţei metodologiei specifice si a necesităţii fundamentării adecvate a solutiilor referitoare la fenomenele comunicării de masă initiate la nivel guvernamental;

- progresul înregistrat in organizarea institutiilor de comunicare de masă, a celor de educare (în special prin scoli doctorale si programe de grant) in Romania creează premisele dezvoltării unui mecanism de realizare a unor cercetări coerente si aprofundate referitoare la aceste sisteme. Aceasta tendintă de dezvoltare a unei abordări profesionale a comunicării de masă necesita si un răspuns din partea societătii civile in ceea ce priveste realizarea de cercetari (fundamentari) care sa aiba un corespondent in metodele si paradigmele moderne, frecvent utilizate de cercetările occidentale, în vederea unei sincronizării a cercetării comunicării de masă din România cu directiile contemporane. SPARTA contribuie astfel la dezvoltarea acestei directii si din perspectiva mediului academic.

Necesitati externe:

- evolutiile din miscarea stiintifică internatională semnalează necesitatea constientizării la nivelul societătii civile a importantei desfasurarii procesului de consultare dintre partenerii comunicării de masă, în special dintre institutiile respective si mediul academic. La ora actuală, în România, procesul de consultare este defectuos din cauza inexistentei unor parteneri academici puternici care sa aiba capacitatea de a sustine puncte de vedere fundamentate stiintific.

- exemplul tarilor recent aderate la UE in care activeaza centre de cercetare cu profil similar SPARTA care au contribuit in mod substantial la promovarea la nivelul institutiilor de comunicare a unor solutii provenite din mediul academic.

 

Contracte internaționale:

- Grant tip 5 al Bancii Mondiale si Guvernului Romaniei pentru dezvoltarea programului de master „Managementul institutiilor mass media” (80,000 USD),1999-2001;

- TRIMEDIAL Projekt Nr. D/04/B/F/PP-146 110, 2004-2006, proiect finantat de UE in programul Leonardo da Vinci;

- Proiectul Leonardo da Vinci „EUROMEDIA STANDARDS - eumesta”, un proiect derulat în cadrul competiţiei de programe Leonardo da Vinci, în parteneriat cu reprezentanţi ai instituţiilor educaţionale din ţările UE: Austria, Germania, Marea Britanie, Spania, Estonia şi România. Partea română a fost reprezentată de către Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării. Proiectul a fost lansat în octombrie 2004 şi s-a finalizat în martie 2007; 

- „Enhancement and development of the professional expertise of the Romanian audio-visual sector”), 2007-2009

- Proiectul european :  “ADEQUATE INFORMATION MANAGEMENT IN EUROPE” (AIM), în cadrul Programului (CORDIS FP6 Priority 7) „Citizens and Governance in a Knowledge-based Society”, finanţat de Comisia Europeană. CIT2 - CT - 2004 – 505301, 2005-2007;

- Improving Gender Mainstream within Trade Union Organizations in Bulgaria, Romania and Turkey, proiect ISCOS (Instituto Sindicale per la Cooperazione allo Sviluppo, Italia), VS/2007/0380, cofinanţat de Comisia Europeană, 2007-2008;


 

 

Contracte nationale câștigate prin competiție:

- Grantul nr 914, Proiecte de cercetare exploratorie ale CNCSIS “Mass media si cetatenia democratic si responsabila”, 2009-2011 ;

- Grantul nr 958, Proiecte de cercetare exploratorie ale CNCSIS “Adaptarea ofertei educationale la cerintele mediului professional din domeniul relatiilor publice: procesul Bologna si competentele solicitate de profesie”, 2009-2011 ;

- Grantul 2065, Proiecte de cercetare exploratorie ale CNCSIS,  CERCETARE PRIVIND PRACTICILE DE BLOGGING IN JURNALISMUL ROMANESC, 2009-2011. 

- Proiect IDEI, Universitatea din Bucuresti, MODELE ALE CONSUMULUI CULTURAL IN LUMEA RURALA ROMÂNEASCĂ: identităţi tradiţionale, identităţi europene”, 2007 - 2010.

 

 

 

 

Pagină actualizată la 08 Mai 2012.