Platforma UB - CMS(Content Management System): Web 2.0                (Ghid în 4 paşi)

 

Ghid suplimentar pentru realizarea paginii profesionale a unui cadru didactic pe site-ul www.unibuc.ro

Proiectarea, conceperea, elaborarea si editarea  paginii profesionale  „Index Profesor” pe site-ul www.unibuc.ro


Sectiune Web dedicata cadrelor didactice din UB pentru un sprijin eficient in elaborarea paginii personale pe platforma UB

 

INFORMATII

16 iulie 2014: Aniversarea Universității din București - Clip de prezentare realizat cu prilejul aniversării a 150 de ani de existență - http://youtu.be/jBfSVyActSU  | Detalii (http://mvlada.blogspot.ro)

Informatii pivind utilizarea interfetei de editare (acest Ghid completeaza pe cel initial) a site-ului www.unibuc.ro:

INTREBARIla adresa  marinvlada [at] gmail.com

ARGUMENTE

  • Platforma CMS oferita de site-ul unibuc.ro (incepand cu anul 2011) este un sistem corespunzator tehnologiei Web.2.0 ce are servicii in scopul proiectarii, conceperii, elaborarii si editarii de continut (pagini/documente web) destinate activitatilor didactice, de cercetare, etc. in procesul educational general la nivel academic; se are in vedere cresterea vizibilitatii cadrelor didactice si cercetatorilor Universitatii din Bucuresti
  • Scopul urmarit prin utilizarea platformei CMS este acela de a oferi profesorilor si cercetatorilor UB posibilitatea sa-si perfectioneze atat metodele de predare-invatare, cat si comunicarea cu studentii si cu mediul academic inter si international (pagini RO si pagini EN); se are in vederea cresterea audientei interne si externe, inclusiv pentru publicul larg si mass-media
  • Intregul continut dezvoltat sub platforma CMS va fi rezultatul comun al tuturor eforturilor depuse de toti utilizatorii (profesori si cercetatori, reprezentanti ai facultatilor si departamentelor, personalul desemnat de conducerea UB) si de aceea succesul va depinde de raspunderea intregii comunitati academice a UB; se are in vedere cresterea competitivitatii
  • Provocarile tehnologiei Web 2.0 determina o raspundere importanta a comunitatii academice din UB de a se adapta acestora prin perfectionarea profesionala continua si prin cunoasterea si aplicarea TIC (Tehnologia Informatiei si Comunicatii) in educatie si cercetare.
  • Platforme CMS (Content Management Systems): WordPress (pagini web, blog), Joomla! (pagini web), Drupal (pagini web), Moodle (LMS, e-learning), Magento (pagini web, e-commerce)
    - List of content management systems: http://en.wikipedia.org/

Structura arborescenta a informatiilor

Analog organizarii si gestionarii informatiilor de catre un sistem de operare pentru calculator, platforma CMS organizeaza informatiile pe baza unei structuri arborescente Web, si anume: SECTIUNE / SUBSECTIUNE / FISIER asemanator structurii ierarhice oferita de un sistem de operare FOLDER / SUBFOLDER / FISIER (Director in loc de Folder pentru sistemul de operare Linux). Deoarece orice SECTIUNE poate avea mai multe SUBSECTIUNI si orice SUBSECTIUNE poate avea la randul ei mai multe SUBSECTIUNI, se va obtine o organizare a informatiilor intr-o structura arborescenta.

Conceptul de SECTIUNE / SUBSECTIUNE WEB

O SECTIUNE (sau o SUBSECTIUNE) are o structura constituita din documente web (fisiere .php),  fisiere (resurse) in format .pdf, .doc., .ppt, jpg, .arj, etc. Aceasta se identifica printr-un TITLU si un NUME, titlul (text sugestiv potrivit de lung) este utilizat cand pagina corespunzatoare acesteia se vizualizeaza prin accesare, iar numele (text sugestiv scurt) este chiar folderul fizic ce contine componentele sectiunii si astfel va aparea in adresa de accesare a unui document web corespunzator sectiunii.

EXEMPLU: Sectiunea „Cadre didactice UB” avand TITLUL "Cadre didactice UB" si NUMELE „prof” (folderul) se va accesa prin adresa web: http://www.unibuc.ro/prof/

NOTA: Dupa etapa de autentificare initiala (prezentata mai sus) a unui cadru didactic automat se creeaza 2 (doua) sectiuni, una pentru pagini RO si alta pentru pagini ENG. Trecerea de la o sectiune la alta se face prin utilizarea butonului corespunzator indicat de steagul (RO/EN) aflat in coltul dreapta-sus al site-ului. 

EXEMPLU: Dupa autentificare si introducerea datelor initiale cerute de platforma, pentru Vlada Marin s-au creat automat 2 sectiuni (subsectiuni ale sectiunii "prof"):

Structura arborescenta a informatiilor sub platforma CMS | Pagina EN pentru Vlada Marin

Structura arborescenta a informatiilor sub platforma CMS     Pagina En - prof. Vlada Marin

Nota: pentru Zoom pe imagini se va folosi link-ul ce trebuie activat.

Structura si formatul paginilor web

Definitie.

O pagina web este un document web (format .php, .html, etc.) corespunzator unei sectiuni sau subsectiuni si care este accesata prin intermediul unui browser (IE, Chrome, Mozilla, etc.) ce utilizeaza adresa web a documentului in care se regaseste pe ultimul nivel numele sectiunii/subsectiunii. Accesarea paginii web se realizeaza direct prin adresa web corespunzatoare sau prin intermediul unui link (hyperlink) si are ca efect vizualizarea elementelor web (text, tabele, formule, imagini. etc) pe ecran.

OBSERVATIE. Fiecare SECTIUNE si SUBSECTIUNE va avea generata automat cate o pagina (document web) cu numele index.php ce se va accesa automat atunci cand va fi invocata adresa sectiunii/subsectiunii.

Paginile unui profesor

Profesorii au doua pagini home (pagina RO si pagina EN) generate automat atunci cand se autentifica cu CNP, nume si prenume. O parte din elementele editabile din pagina home a unui profesor sunt memorate si in baza de date. In baza de date sunt introduse urmatoarele informatii:
1.    Datele de contact si afiliere;
2.    CV;
3.    Cursuri;
4.    Resurse online;

Prin urmare, in urma autentificarii unui profesor in sectiunea "prof" sunt generate automat doua SUBSECTIUNI corespunzatoare celor doua pagini home (RO si EN). Titlurile si numele acestora pot fi modificate de utilizator (a se vedea schema arborescenta de mai sus).

Ambele pagini generate automat (pagina RO si pagina EN) sunt constituite din 3 coloane:

- coloana din stanga dedicata meniului (functii/butoane proprii– nume cu link si subsectiunile proprii) si la care se pot adauga sub acesta diverse informatii;
- coloana din dreapta este predefinita pentru informatii generale (CV, cursuri si resurse online);
- coloana din mijloc este o coloana de latime mai mare destinata continutului principal pentru paginile ce se acceseaza din meniul din coloana stanga.

In activitatea de elaborare a paginilor sub platforma CMS utilizatorul poate opta pentru unul din cele 2 tipuri de pagini (numite machete), cu 3 coloane (structura de mai sus) sau cu 2 coloane (coloana din dreapta nu mai exista). Mai jos sunt prezentate aceste tipuri de pagini.

Structura paginii Marin Vlada's Home Page  | Structura paginii (subsectiunii) Platforma UB

pagina RO Marin Vlada     pagina subsectiunii Platforma UB

Structura paginii Facultatii de Geologie  |  Structura paginii Directiei Resurse umane

Pagina Facultatea de Geologie    Pagina Directiei resurse umane

 

 

 

 

Pagină actualizată la 21 Februarie 2017.