Integrarea tehnologiei în procesul de predare-învățare – interviu cu lect. univ. dr. Christian Năsulea

Integrarea tehnologiei în procesul de predare-învățare – interviu cu lect. univ. dr. Christian Năsulea

Lector în cadrul Facultății de Istorie a Universității din București, Christian Năsulea predă, într-un mod inovativ și adaptat societății 2.0 în care ne aflăm, cursurile de Economie mondială, Globalism și globalizare, Idei și structuri economice în lumea contemporană, Rolul organizațiilor internaționale în epoca globalizării. Lect. univ. dr. Christian Năsulea a formulat o metodă de predare cu mai multe viteze, care le permite studenților atât perfecționarea, cât și maximizarea potențialului, indiferent de nivelul acestora. În cadrul cursului de Economie mondială, Christian Năsulea folosește diferite instrumente de predare printre care: povești, exemple, simulări și studii de caz ce completează formulele matematice și graficele uzuale. Testarea este una săptămânală, utilizând un sistem de tip clicker (Kahoot) și măsoară atât prezența participativă, cât și retenția conceptelor studiate. Pentru activitatea sa și pentru modul unic în care își desfășoară cursurile, lect. univ. dr. Christian Năsulea a obținut, în cadrul primei gale a Premiilor Senatului Universității din București, distincția pentru cea mai inovatoare metodă de predare.
Despre provocările și mizele care stau în spatele inovării procesului didactic din Universitatea din București ne va vorbi, pe larg, chiar lect. univ. dr. Christian Năsulea.
Reporter: Ce v-a motivat să concurați la Premiile Senatului Universității din București?
Christian Năsulea: Doamna Decan Florentina Nițu mi-a cerut câteva informații despre metodele folosite la cursul de Economie Mondială de la anul I și a trimis propunerea mai departe către echipa care s-a ocupat de Premiile Senatului. A fost o surpriză foarte plăcută pentru mine să aflu de nominalizare. Faptul că Decanul facultății noastre apreciază activitatea pe care o desfășor este un factor motivator important.
R.: Ce a însemnat pentru dumneavoastră obținerea acestui premiu?
C.N.: Am ales cariera aceasta pentru că am convingerea că educația este foarte importantă pentru viitor. Din acest motiv, am încercat mereu să găsesc cel mai bun mod de a interacționa cu studenții pentru a îi echipa cât mai bine cu aptitudini și cunoștințe utile pentru carierele lor viitoare. Acest premiu reprezintă pentru mine recunoașterea acestor eforturi și o sursă importantă de motivație pentru a continua să îmbunătățesc metodele folosite și pentru a căuta altele noi în continuare.
De asemenea, acest premiu a trezit interesul multor colegi pentru metoda de evaluare continuă pe care o folosesc. Am avut deja discuții cu colegi, unii chiar de la alte universități, care vor să folosească aceeași metodă sau metode similare pentru a își îmbunătăți rezultatele de predare. Rezultatul extraordinar al acestor discuții, și în mod indirect al premiului, este interesul crescut al cadrelor didactice din mediul universitar pentru creșterea performanțelor și îmbunătățirea metodelor folosite.
R.: Cum credeți că ar mai putea stimula excelența didactică și de cercetare Universitatea din București?
C.N.: Unul dintre obiectivele principale pe care Universitatea din București ar trebui să le aibă pe termen mediu și lung este adaptarea activității sale la realitățile în schimbare ale societății și ale pieței muncii. Universitatea ar trebui să pună la dispoziția cadrelor didactice resurse care să permită integrarea mai ușoară a noilor tehnologii și ar trebui să încurajeze tranziția către un sistem de predare care să faciliteze desfășurarea cursurilor în regim e-learning.
În viziunea mea, toate cursurile de la clasă ar trebui înregistrate în format video în așa fel încât să fie disponibile pentru studenții prezenți pentru recapitulare, în felul acesta fiind posibil ca același curs să fie urmat și de alți studenți la distanță. Dacă și temele și proiectele sunt predate exclusiv printr-o platformă electronică și dacă examenele se dau tot pe o platformă electronică, putem avea un sistem integrat eficient care permite fiecărui student să învețe așa cum îi este mai ușor. Tehnologia a avansat atât de mult încât există soluții gratuite sau soluții cu costuri foarte mici care ne-ar putea permite o tranziție rapidă către un astfel de sistem. Genul acesta de abordare este folosit cu succes de mai mulți ani în universități de top din S.U.A., Marea Britanie sau Germania. În afara avantajelor clare pe care le are pentru studenți, cred că acest gen de sistem, deși mai greu de învățat la început, ar ajuta și cadrele didactice să își desfășoare activitatea mai bine.
R.: Ce recomandări aveți pentru viitoarea sesiune a Premiilor Senatului Universității din București?
C.N.:  Impactul primei ediții a fost foarte mare. Cel mai important lucru în acest moment este ca Premiile Senatului să continue. Având un eveniment anual în cadrul căruia să fie recunoscute meritele acelora dintre noi care contribuie la îmbunătățirea rezultatelor universității și a imaginii acesteia, cred că toți vom fi motivați să facem mai mult.
R.: Care sunt avantajele folosirii acestor metode și de ce considerați că sunt potrivite pentru mediul academic?
C.N.: Ca să răspund mă voi concentra pe două componente ale sistemului de predare și notare pe care îl folosesc la anul I. Studenții își încarcă toate temele pe Google Classroom. Acest lucru îmi permite să gestionez ușor un volum mare de teme și să îmi dau seama care e nivelul de înțelegere a conceptelor discutate. În plus, pot compara performanțele grupelor pentru a înțelege care prezentări sau care aplicații au avut mai mult succes. Pot compara grupele între ele sau le pot compara cu grupe din anii trecuți cu care am abordat o formă similară a unei prezentări.
Kahoot este o aplicație extraordinară care permite desfășurarea unor teste grilă în format interactiv cu toți studenții prezenți în sală. Am căutat multă vreme soluții pentru a putea folosi un sistem de tip clicker, ca cele utilizate în universitățile americane, cu studenții mei. Din păcate, toate erau mult prea complexe și mult prea costisitoare. Am fost foarte încântat să descopăr Kahoot.com care este foarte simplu de folosit și este gratuit. Pentru fiecare curs pregătesc un test grilă de 4 întrebări din materia cursului respectiv. La sfârșitul cursului, timp de 5 minute, afișez întrebările cu ajutorul videoproiectorului și studenții aleg răspunsul corect folosind telefoanele mobile. Aplicația afișează apoi un grafic cu răspunsurile corecte și un clasament al studenților care au răspuns corect cel mai repede. Testul este o ocazie foarte bună pentru a verifica dacă studenții au fost atenți la explicații și dacă le-au înțeles, iar prin întrebările alese am ocazia de a insista asupra anumitor concepte cheie.
Ambele componente sunt foarte adecvate mediului academic. Google Classroom permite studenților să țină pasul mai ușor cu materia predată chiar și atunci când lipsesc de la un curs și oferă profesorului o imagine mai bună asupra gradului de asimilare a materiei predate. Având în vedere numerele mari de studenți cu care lucrăm uneori, aceste informații ar fi greu de obținut prin metode tradiționale. Kahoot permite un nivel de interacțiune sporit cu acei studenți care, în mod normal, nu interacționează cu profesorul și motivează întregul auditoriu să fie atent și implicat în activitățile cursului.
R.: Considerați că diversitatea metodelor de predare reprezintă o necesitate în învățământul românesc?
C.N.: Dacă toți am preda la fel nu ne-am putea îmbunătăți niciodată metodele de predare. Este foarte important să lăsăm profesorilor posibilitatea să inoveze și este la fel de important să creăm oportunități pentru schimb de idei și de experiențe în așa fel încât ideile bune să se poată răspândi în cadrul comunității cadrelor didactice.
R.: Având în vedere faptul că mediul universitar actual folosește, în mare parte, metode de predare și evaluare tradiționale, de ce credeți că noile metode nu sunt atât de des utilizate?
C.N.: Metodele noi de predare și evaluare tind să se bazeze pe tehnologie. Barierele în calea adoptării acestor metode sunt astfel generate pe de-o parte de cunoștințele cadrelor didactice în domeniu IT și, pe de altă parte, de nivelul de dotare cu tehnologie al universității. Amândouă sunt probleme care pot fi rezolvate. Foarte mulți profesori din Universitate țin cursuri extraordinare și cred că au capacitatea să se adapteze noilor tehnologii și să le utilizeze cu succes. Deși Universitatea încă suferă din cauza lipsei videoproiectoarelor în unele săli și a altor echipamente, cum ar fi sistemele de videoconferință, utilizate deja pe scară largă în alte țări, cred că am făcut pași importanți în direcția bună în ultimii ani.
Cel mai important este să găsim mijloacele potrivite pentru a motiva cadrele didactice să facă mai mult și să facă mai bine. Dacă reușim să găsim motivația potrivită, profesorii vor face tot ce pot pentru a da o educație cât mai bună studenților lor.
R.: O aplicație precum Kahoot ar putea fi folosită eficient și în mediul preuniversitar?
C.N.:  Kahoot a fost dezvoltat pentru mediul preuniversitar. Este gândit ca un joc pentru că se pornește de la premisa că la vârste mai mici copiii învață mai bine prin joc. Succesul avut utilizând Kahoot cu studenții poate fi interpretat ca dovadă a faptului că vârsta pe care o consideram adecvată pentru joc este subestimată în mod semnificativ.
R.: Care sunt avantajele testărilor săptămânale și cât de bine reflectă progresul sau regresul studenților?
C.N.: Cred că o testare săptămânală a studenților, făcută în adevăratul sens al cuvântului, ar fi excesivă și ar reprezenta o sursă prea mare de stres pentru studenți. Un test rapid la final de curs, utilizând o platformă de tipul Kahoot, permite verificarea gradului de însușire a conceptelor predate în ziua respectivă fără să ofere date comparabile de la o săptămână la alta. Testul permite măsurarea prezenței participative și îmi oferă ocazia de a insista asupra anumitor concepte cheie, crescând astfel șansele ca studenții să își aducă aminte de acestea pe termen lung.
Prezența participativă se referă la studenții care nu au fost prezenți doar fizic, ci și intelectual. Un student poate fi considerat prezent dacă a răspuns corect la jumătate din întrebările testului. În general, construiesc testele în așa fel încât jumătate dintre întrebări să aibă răspunsuri evidente, iar cealaltă jumătate să includă răspunsuri capcană care formează baza pentru discuții de recapitulare și aprofundare.
R.: Vă mulțumim pentru răspunsurile oferite și vă dorim succes în viitoarele proiecte și în activitatea didactică!
Close Popup
Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.


Google Analytics
Cine suntem
Site-ul este deținut și administrat de Universitatea din București cu sediul în Bulevardul Mihail Kogălniceanu 36-46, București. Pentru a urmări mai ușor informațiile, trebuie să știţi că ne putem referi la instituția noastră folosind termenii „Universitatea din București”, „nouă”, „nostru” etc, iar la tine, ca utilizator și vizitator al site-ului, folosind termenii „utilizator”, „dumneavoastră”, etc. Această politică descrie informațiile pe care le colectăm atunci când vizitați www.unibuc.ro. Prin utilizarea acestui site web, sunteți de acord cu colectarea și utilizarea informațiilor dumneavoastră personale (în cazul în care acestea sunt furnizate) în conformitate cu această politică. Site-ul poate conține legături către și de pe site-uri web. Dacă urmați un link către oricare dintre aceste site-uri web, rețineți că acestea au propriile politici de confidențialitate. Universitatea București nu are nicio responsabilitate sau răspundere pentru aceste politici sau modul în care aceste site-uri web își gestionează datele. Verificați aceste politici înainte de a trimite orice informații personale acestor site-uri.
Informațiile colectate şi durata de stocare
În cazul în care utilizați site-ul nostru, vom colecta și procesa următoarele date personale despre dumneavoastră:
  • Informații pe care ni le oferiți atunci când completați un formular web sau solicitați trimiterea newsletter-ului. Informațiile pe care ni le furnizați pot include numele, adresa de e-mail, numărul de telefon, etc.
  • Informatiile pe care ni le oferiti in formularul de solicitare de informatii publice (ex. nume, prenume, e-mail) sunt colectate conform Legii nr. 544/2001
  • Informații pe care le colectăm despre dumneavoastră, prin intermediul fişierelor cookie pe care le folosim, în momentul în care accesați site-ul nostru. Pentru detalii suplimentare, consultați informarea privind cookie-urile.
Stocarea datelor de natură personală se realizează pe servere situate în România, atâta timp cât avem consimțămȃntul dumneavoastră.
Cum utilizăm datele personale pe care le furnizați sau le colectăm
Folosim datele personale despre dumneavoastră în următoarele moduri:
  • datele personale furnizate de dumneavoastră prin formularele noastre web vor fi folosite în scopul procesării cererilor dumneavoastră. Prin trimiterea solicitării sunteți de acord cu prelucrarea datelor dumneavoastră de către Universitatea din București.
  • în cazul în care sunteți de acord cu primirea de informații prin newsletter, vă vom trimite noutǎți despre următoarele subiecte:
  • informații despre evenimentele şi activităţile organizate în cadrul Universităţii din Bucureşti
  • informațiile tehnice pe care le colectăm prin utilizarea cookie-urilor vor fi utilizate în scopurile stabilite în “Informarea privind cookie-urile”.
Transferuri internaționale
În vederea oferirii serviciului de newsletter, datele dumneavoastră de identificare și contact sunt transmise către MailerLite, cu sediul în Lituania. Detalii privind măsurile de protectie a datelor adoptate de către MailerLite se găsesc la adresa https://www.mailerlite.com/terms-of-service  şi pe site-ul https://www.privacyshield.gov/welcome Site-ul nostru web utilizează Google Analytics, un serviciu pentru analiza web, precum şi Google Adwords, furnizate de Google. Google Analytics utilizează fișiere de tip cookie pentru a ajuta un anumit site web să analizeze modul în care utilizați respectivul site web. Informațiile generate de fișierele de tip cookie cu privire la utilizarea de către dumneavoastră a site-ului web vor fi transmise și stocate de Google pe servere care pot fi localizate în UE, SEE şi/sau Statele Unite. Google va utiliza aceste informații în scopul evaluării utilizării de către dumneavoastră a site-ului web, elaborând rapoarte cu privire la activitatea site-ului web și furnizând alte servicii referitoare la activitatea site-ului web și la utilizarea internetului. De asemenea, Google poate transfera aceste informații către terți în cazul în care are această obligaţie conform legii sau în cazul în care acești terți prelucrează informațiile în numele Google. Google nu va asocia adresa dumneavoastră IP cu alte date deținute de Google. Informații detaliate cu privire la Google și protecția datelor cu caracter personal (inclusiv modul în care puteți controla informațiile trimise către Google) pot fi găsite la: https://policies.google.com/privacy/partners. Din site-ul nostru web puteţi să distribuiţi un articol utilizând un buton de distribuire în reţelele de socializare (de exemplu: Facebook, Twitter, Youtube). Informații detaliate cu privire la protecția datelor cu caracter personal oferită de aceste organizatii pot fi gasite la adresele: https://www.facebook.com/policy.php https://twitter.com/en/privacy https://www.youtube.com/yt/about/policies/#community-guidelines
Accesați datele dumneavoastră personale
Aveți dreptul să cereți o copie a informațiilor deținute de noi  prin formularea unei solicitări de acces. Pentru a solicita o copie a datelor deținute despre dumneavoastră sau pentru a vă actualiza informațiile, contactați Universitatea din București la adresa de e-mail dpo@unibuc.ro. Datele de natură personală deținute de către Universitatea din București sunt supuse condițiilor din Regulamentul UE 679/2016 care oferă persoanelor vizate dreptul de acces la toate tipurile de informații înregistrate, deținute de operatorul de date, sub rezerva anumitor limitări.
Drepturile persoanei vizate
Conform Regulamentului 679/2016 - GDPR, aveţi dreptul de a solicita Universitaţii din București, în calitate de operator de date de natură personală, rectificarea, ştergerea sau restricţionarea prelucrării datelor personale referitoare la dumneavoastră. De asemenea, aveţi dreptului de a vă retrage consimţământul în orice moment, fără a afecta legalitatea prelucrării efectuate pe baza acestuia, înainte de retragere. Dacă nu mai doriți să primiți newsletter-ul, vă puteţi dezabona prin trimiterea unui e-mail la adresa contact@pr.unibuc.ro sau prin folosirea linkului de dezabonare din cadrul newsletter-ului.
Dreptul de a depune o plângere în faţa Autorităţii de supraveghere
Conform Regulamentului 679 /2016 - GDPR, aveți dreptul de a depune o plângere la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Mai multe detalii se pot obține accesȃnd adresa http://www.dataprotection.ro/.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Decline all Services
Save
Accept all Services